Aan het einde van het consult geef je nog snel een paar voedingsadviezen mee…. Een goed initiatief, maar het kan verkeerd uitpakken. Uit kwalitatief onderzoek van de ACTA blijkt dat adviezen van de tandarts de cliënt kan verwarren. Daarom in deze blog: Hoe zorg je ervoor dat je cliënt het advies begrijpt en opvolgt?
1: Geef een duidelijk advies.
Dit lijkt heel eenvoudig, maar is het niet. Laten we eens kijken naar onderstaand voorbeeld:
Reduceer het aantal suikermomenten tot 5 -7 per dag
Een helder en duidelijk advies zo lijkt, maar kan de client hier wat mee? Nee, hij kan hier alleen wat mee als hij het antwoord op de volgende vragen weet:
- Wat zijn suikerrijke producten?
- Is een multigraan biscuit ( zoiets als een evergreen) ook een suikerrijk product?
- Is een light-product ook suikervrij?
- Hoe weet ik of een product suikervrij is
- Wat is een suikermoment?
2: Zorg dat de client het advies kan nalezen.
Je ogenschijnlijk duidelijke advies, roept bij de cliënt vragen op, die het goed uitvoeren van het advies onmogelijk maakt. Houdt daarom tijd vrij tijdens het consult voor het stellen van vragen.
Een cliënt onthoudt maar 10% van hetgeen je hem vertelt. Geef je cliënt daarom aanvullende richtlijnen in een naslagwerk (folder, video, multimedia) of andere mogelijkheden om zich in het onderwerp te verdiepen bijvoorbeeld via een app of een quizgame
3: Geef complete informatie en vraag dit na.
Zorg dat je complete informatie geeft over het effect van voeding op het gebit. Een advies ter preventie van cariës kan desastreuze gevolgen hebben als je de cliënt niets leert over tanderosie. In dat geval lijkt light-sinas een tandvriendelijk alternatief voor gewone sinas, omdat het suikervrij is.
De cliënt vragen het advies in eigen bewoording te herhalen is een manier om dit (deels) te voorkomen. In de praktijk zelden toegepast vanwege een gebrek aan (priori?)tijd.
4:Geef de mogelijkheid tot het stellen van vragen
De cliënt moet te lang wachten als hij vragen alleen tijdens het volgende consult kan stellen. De meeste vragen komen naar boven drijven als men het advies praktisch wil gaan uitvoeren. Geef cliënten daarom eerder de mogelijkheid vragen over voeding te stellen (via e-mail of skype bijvoorbeeld). Zie je hier op korte termijn geen mogelijkheid voor. Kom dan in elk geval tijdens de vervolgafspraak terug op het voedingsadvies. Dit onderstreept het belang van het advies en geeft een opening tot het stellen van vragen.
5: Voorkom verwarring
Verwarring voorkomen is een hele opgave want:
Wat is gezonde voeding? Ik denk dat veel tandartsen, mondhygiënisten en preventie-assistenten daar het juiste antwoord niet op weten. Maar sterker nog, ook voedingswetenschappers en diëtisten zijn het daar niet altijd over eens. Doe daar nog eens bij de mening van dieetgoeroes en bloggend Nederland en het is voor de gewone consument nog een raadsel wat je moet eten.
Groente en fruit zijn de basis-ingrediënten van een gezonde voeding en noodzakelijk om gezond te blijven. Daarover is in ieder geval consensus.
Je geeft je kind dagelijks fruit om die reden. Vervolgens kom je bij de tandarts die de volgende opmerking plaatst: “Fruit kan de tanden aantasten”. De ouder die deze boodschap krijgt wordt aan het twijfelen gebracht. Moet ik mijn kind geen fruit meer geven?
Tegenstrijdige adviezen zijn in het algemeen niet bevorderlijk voor het opvolgen van het voedingsadvies.
6: Maak het advies concreet
Je kan verwarring voorkomen door het advies concreet te maken. Hieronder volgt een voorbeeld:
Fruit bevat suikers en zuren en kan dus bij veelvuldig gebruik de tanden aantasten. Omdat fruit zo belangrijk is voor de gezondheid kan je het beter niet laten staan. Om schade aan je gebit voorkomen kan je fruit het beste eten tijdens een van de zeven momenten en naspoelen met water. Als je twijfelt tussen fruit en een koekje, kan je het beste fruit kiezen. Wil je meer lezen over gezonde voeding? Kijk dan op de volgende website www.voedingspiramide.nl 🙂
Let wel, dit is niet altijd voldoende. Zie punt 7.
7: Overleg met collega-behandelaars!
Als je cliënt een dieet volgt, adviseer je cliënt dan ook contact op te nemen met de diëtist. De adviezen ter preventie van het gebit kunnen soms in tegenspraak zijn met adviezen ter preventie van ondervoeding, idiopathische hypoglycemie of andere klachten. Dit is zelden werkelijk het geval en eerder het gevolg van een misinterpretatie van de cliënt als intermediair tussen diëtist en mondzorgverlener. Eén belletje is meestal heel verhelderend!
8: Zoek een oplossing voor je gebrek aan tijd
Een gebrek aan tijd is geen excuus als het om preventie gaat. Hoe kan je op een minder tijdverslindende manier toch de juiste informatie overbrengen. Beleg maandelijks een voorlichtingsavond, ga samenwerken met een diëtist en / of speel een voorlichtingsfilm in de wachtkamer af. Verras me!
Goede informatie! Ik denk dat veel van onze Nederlanders iets aan deze informatie heeft veel mensen weten ook niet wat voeding kan doen met een gebit.