Wat de AVG inhoud hoeven we u niet meer uit te leggen. Wij vertellen u liever hoe de informed-app u kan helpen bij het uitvoeren van deze nieuwe verantwoordelijkheden.
Als zorgverlener moet u kunnen aantonen dat u de privacy van uw cliënten voldoende beschermt, daarnaast heeft u een informatieplicht én u moet uw cliënt-gegevens uit kunnen reiken in een begrijpelijk formaat.
Dat klinkt als een onoverzichtelijke klus maar met de informed-app is het appeltje-eitje en pak je er voor het gemak nog een aantal andere voordelen bij.
Wat kunt u allemaal regelen met de informed app?
Toestemming verwerken persoonsgegevens
- U moet kunnen aantonen dat u geldige toestemming van mensen heeft gekregen om hun persoonsgegevens te verwerken.
Met de informed-app geeft de cliënt u digitaal toestemming voor het verwerken van hun persoonsgegevens. Draai de app op uw praktijkcomputer, laptop, telefoon of tablet aan de balie. De app maakt een verslag in PDF vorm wat op te slaan is in elk dossier.
Intrekken verwerking persoonsgegevens
- U moet toestemming tot gegevensverwerking net zo makkelijk maken als het intrekken hiervan
Met de informed-app kan de cliënt u tijdens (of vooraf aan het consult) met een simpele tik op de knop de toestemming voor gegevensverwerking intrekken
Inzage wie dossier mag inzien
- De cliënt heeft recht om te weten wie toestemming heeft tot zijn persoonlijke gegevens.
Met de informed-app informeert u uw cliënt over wie toestemming heeft voor het inzien van het dossier.
Inzage dossier en dataportabiliteit
- De cliënt heeft recht op inzage, recht op correctie en verwijdering van gegevens, maar ook recht op dataportabiliteit. Het recht op dataportabiliteit houdt in dat mensen hun gegevens makkelijk kunnen krijgen en vervolgens kunnen doorgeven aan een andere organisatie als ze dat willen.
Met de informed-app kan je na ieder consult eenvoudig alle consult en therapie informatie die je hebt besproken aan de klant doorsturen in pdf-formaat. Zo voldoe je eenvoudig aan de eisen van de AVG, maar doordat je de cliënt thuis alles wat is afgesproken nog kan doornemen, verhoog je ook de therapietrouw.
Register verwerkingsactiviteiten
- Het bijhouden van een register van verwerkingsactiviteiten is onderdeel van de verantwoordingsplicht. U kunt het register ook nodig hebben als betrokkenen hun privacy rechten uitoefenen. Als zij u vragen hun gegevens te corrigeren of verwijderen, moet u dit doorgeven aan de organisaties waarmee u hun gegevens heeft gedeeld.
U kunt dit met de Informed-app vereenvoudigen door aan het eind van ieder consult aan te geven met wie de informatie gedeeld zal worden, zodat u hier een handig overzicht van heeft. U kunt echter ook de controle op het delen bij de patiënt neerleggen. U stuurt de pdf, die de informed-app na iedere behandeling, genereert naar de cliënt. De cliënt kan deze zelf delen met betrokken behandelaars.
Alle papieren rompslomp in een keer digitaal geregeld
Door cliënten de informed-app te laten invullen kun je ze ook direct akkoord laten gaan met alle informatie die je nodig hebt voor een veilige en effectieve behandelrelatie:
- de algemene voorwaarden van de praktijk
- de regelgeving omtrent privacy (de cliënt kan digitaal informatietoestemming) geven
- digitaal declareren
- behandeltoestemming (het traject is zo ingericht dat je voldoet aan de eisen die aan de volledige patientenvoorlichting zijn gesteld.
De cliënt geruststellen
Het aftekenen en ondertekenen van formulieren kan voor cliënten koud op het dak komen en onveilig aanvoelen, vooral als onduidelijk is wat de reden hier voor is. Daarom heeft de informed-app folders ontwikkelt (op B1 niveau) die de client uitleg geven over de toestemmingen. De folders zijn beschikbaar in het Nederlands, Spaans, Engels en Turks.
De client informeren
Je kan deze informatie voorafgaand aan het eerstvolgende consult bij voegen aan de herinneringsmail/sms-dienst.
U kunt er natuurlijk ook voor kiezen deze digitaal op uw wachtkamer beeldscherm te laten draaien of uit te reiken voor de behandeling zodat deze doorgelezen kunnen worden.
Extra service bieden
Als extra service kan je alle behandelinformatie en afspraken die tijdens het consult zijn gemaakt ook nog eens naar de cliënt mailen. Zo kan deze nog eens rustig alles wat besproken is nalezen.