Hoe ziet een goede intake eruit?

Deze blog is afgestemd op het mondzorgconsult, maar is zeker het lezen waard voor iedere andere zorgprofessional.

Je hebt voor een goede behandeling eigenlijk een totaaloverzicht nodig, waardoor  je het (voedings-en) mondzorg advies veel beter afstemmen op de cliënt.Een goede intake neemt behoorlijk wat tijd in beslag. en hoe zorg je dat je alle informatie makkelijk opslaat?  Dat is wat Tiffany Claus dacht toen ze begon aan de ontwikkeling van de Informed-App applicatie. Samen met Louise Witteman ontwikkelde ze de informed-app op basis van klinische ervaring en de geldende (praktijk)richtlijnen en consensus.

Je hebt best veel informatie nodig om met je cliënt aan de slag te gaan.  Bij een risicoanalyse wil je namelijk alle risicofactoren in kaart brengen. Dat kan niet zonder de juiste informatie. Je hoeft niet alle anamneses tijdens het eerste consult af te nemen. Dat kan ook verdeeld over een aantal consulten, maar om bijvoorbeeld een risicoanalyse te doen heb je al 5 anamneses nodig:

  1. De sociale anamnese
  2. De medische anamnese
  3. De preventieve voedingsanamnese
  4. De zelfzorg-anamnese
  5. Leefgewoonte anamnese.

Toen ik zelf nog praktijk had stuurde ik al mijn klanten vooraf een brief met uitgebreide vragenlijst. Mensen waren op die manier al geïnformeerd. In de brief stond ook dat ze niet hoefde in te vullen wat ze niet wilden. Ik begrijp dat het best gek is om veel informatie te geven aan iemand die je niet kent. Toch is de informatie die ik aan het begin van een behandeling kreeg voor mij van onschatbare waarde gebleken. Niet alleen ik kreeg veel inzicht in dingen die anders niet ter sprake waren gekomen, ook patiënten gingen nadenken…..waarom wil ze dat weten, hoe beïnvloedt dat mijn klacht. Met de informed-app kan je de vragenlijst (gedeeltelijk) digitaal laten afnemen in de wachtkamer.

De sociale anamnese 

Dagbesteding, hobby’s en opleidingsniveau helpen je een beeld te vormen van de overige risico’s factoren. Heeft de cliënt een hobby of werk dat het gebit kan aantasten? Zijn de ouders van het kind gescheiden. Bij wie is de patiënt dagelijks?

Medische informatie

Deze vragenlijst bevat naast de ASA-checklist vragen over aandoeningen die een risico vormen voor de mondgezondheid zoals eetstoornissen, syndroom van Sjögren en reflux oesophagitis.

Zelfzorg

Hoe reinigt een cliënt thuis zijn gebit? Deze uitgebreide informatie geeft je een goed inzicht in hoe hij dit doet. Je kan de lijst ook gebruiken om te evalueren of je behandeling aanslaat.

De preventieve voedingsanamnese

De (preventieve) voedingsanamnese geeft je inzicht in risicogedragingen: de hoeveelheid suiker en zuur, de kwaliteit van de voeding en de frequentie van de maaltijden en het risico op ondergewicht. Dit geeft je een eerste indruk, of als je de uitgebreide anamnese afneemt een duidelijke indruk van de voeding en de invloed op het gebit.

Leefgewoonten

De vragenlijst leefgewoonten geeft je inzicht in het gebruik van drugs, alcohol, rookgewoonte en beweging. Hoe vaak gebruikt jouw cliënt partydrugs? Hoeveel alcoholconsumpties gebruikt hij of zij gemiddeld per week. En beweegt jouw cliënt voldoende?

 

Om het traject van gedragsverandering in te gaan kunnen de volgende anamneses van toepassing zijn.

Stressniveau

Preventie betekent vaak dingen aanpassen in je leefgewoonten. Maar op sommige momenten in je leven is dit lastiger, namelijk als er veel stressvolle gebeurtenissen zijn. Ook kan het inzicht geven in verergering van parodontitis of verklaren waarom klachten lijken te chronificeren. Maar een heftige gebeurtenis kan ook om uitstel van gedragsverandering vragen, omdat iemand andere prioriteiten heeft.

Zorg-richting

Wat wil jouw cliënt met zijn gezondheid? Heeft hij dezelfde ideeën over de toekomst van zijn gebit als jij? Met de vragenlijst zorgrichting krijg je eenvoudig inzicht in de wensen van de cliënt. Op deze manier kan je doelen stellen compliant met de wensen van de cliënt.

Motivatie

Motivational interviewing is een belangrijk onderdeel van de therapie, waarbij je je cliënt helpt zijn motivatie te vinden. Met de vragenlijst loop je eenvoudig door de stappen heen (en staat alles gelijk netjes genoteerd)

Algemene klachten

Veel mensen komen maar 2 x per jaar bij de mondzorgverlener. Niet alle klachten hoeven op dat moment zichtbaar te zijn. Met deze vragenlijst vraag je klachten uit zoals aften, koortslip, brandend gevoel in de mond, maar ook vind je hier de vragenlijst droge mond.

De behandeling wordt veiliger (de kans dat je iets vergeet uit te vragen is kleiner, effectiever (je weet meer over de cliënt en kan daardoor de behandeling beter afstemmen) en leuker (je gaat verbanden zien die mogelijk tot nu toe aan je voorbij zijn gegaan).

 

Ben je geïnteresseerd in de informed-app, kijk dan eens hier