fbpx

Angst

Voor veel mensen is dit een angstige tijd. Patiënten delen niet alleen hun gezondheidsproblemen met je maar ook vaak andere dingen die ze bezig houden. Angst voor het coronavirus bijvoorbeeld, voor de gevolgen…Maar niet alleen nu is er angst in de spreekkamer. Angst voor de tandarts en angst om fouten te maken is van alle tijden.

De onderstaande 2 adviezen gaf ik vaak mijn cliënten mee als angst een rol speelde bij de behandeling:

Tip 1

Blijf in het NU. In het NU is er geen angst. Bijvoorbeeld nu zit ik aan de keukentafel deze blog te schrijven…Angst is er alleen als ik in mijn hoofd toekomst scenarios ga afspelen, vooral als deze negatief zijn. Als ik denk: Straks krijgen mijn ouders COVID-19 en straks is er voor hen geen IC bed. Dit zijn gedachten die mij angstig zouden kunnen maken. Maar voor mij is dit is niet de realiteit van vandaag. Vandaag zit ik aan de keukentafel en zijn mijn beide ouders niet ziek. Het zou kunnen gebeuren dat mijn ouders ziek worden, maar ook niet. Ik kan de toekomst niet voorspellen.

Tip 2

De inmiddels overleden Amerikaanse psycholoog Susan Jeffers maakt angst heel inzichtelijk in haar boek: Niet durven toch doen. Zij doet het door de gedachten die bij angst een rol spelen te ontleden. Jeffers verdeelt angst in drie niveaus:

Niveau 1 angsten

Niveau 1 angsten zijn situatiegebonden. Deze angsten zijn onder te verdelen in 2 soorten angsten:

1. Angsten om dingen die gebeuren:

  • ziek worden
  • ouder worden
  • een ongeluk krijgen
  • doodgaan
  • iemand verliezen, ouder worden, ongelukken, doodgaan, iemand verliezen.

2. Angsten om dingen die actie vereisen, dingen die je moet doen:

  • vrienden maken
  • autorijden
  • fouten maken
  • solliciteren

Niveau 2 angsten

Niveau 2 angsten zijn angsten die betrekking hebben op onze ego. Dit zijn angsten die je innerlijke gemoedstoestand beïnvloeden.: Het is de angst voor:

  • afwijzing
  • succes
  • mislukking
  • kwetsbaar zijn,
  • hulpeloosheid
  • afkeuring etc.

Niveau 3 angsten

Niveau 3 angst is de grootste angst van allemaal. Het is de angst die je kan verlammen. Dit is de angst dat je wat je in het leven zou kunnen overkomen niet aan kan. De zin: IK KAN HET NIET AAN

Als je deze zin plaatst voor een niveau 1 angst krijg je:

Ik kan het niet aan als mijn kind ziek wordt.

Als je deze zin plaatst voor een niveau 2 angst krijg je:

Ik kan het niet aan als dit mislukt.

Volgens Dr. Susan Jeffers komt het vervolgens hier op neer:

Als je alles aan zou kunnen dat je kan overkomen, waar zou je dan nog bang voor zijn?

Stel jezelf eens deze vraag. Wat is het antwoord?

Het antwoord is:

Niets

Zo simpel is het volgens Jeffers. Angsten zullen je hele leven blijven bestaan. Iedere fase in je leven brengt nieuwe angsten mee. Angst hoort erbij. Wat je volgens Jeffers nodig hebt is: vertrouwen in jezelf dat je het aankunt.

De taak is dan ook om dit vertrouwen te ontwikkelen. Het vertrouwen in je eigen vermogen om alles wat er met je gebeurt in het leven aan te kunnen. Niet iedereen kan dit op eigen kracht. Laat je cliënt eventueel hulp zoeken.

PS. Het betekent natuurlijk niet dat dingen die kunnen gebeuren in het leven geen pijn meer zullen doen. Het betekent alleen dat je minder bang bent. Immers, de mens lijdt het meest om het lijden dat hij vreest.